maandag 19 maart 2012

Familie en Paddy's day

Deze woensdag kwam er familie op bezoek, namelijk een neef (broer van mijn nichtje dat hier stage doet) en een "achterneef". Die avond zijn we direct met zen allen gaan eten in T&H Doolan's, de derde oudste pub van Ierland en uiteraard Traditional Irish Stew gegeten. Niet zo veel speciaals. Deed me een beetje denken aan de dikke bonen "soep" dat ons pa altijd klaar maakt. Oooh, en dat met zo die pannekoekjes met luikse siroop! Pa de volgende keer dat ik langs kom blijf ik eten voor de dikke bonen soep met pannekoekjes met luikse siroop!
Swoit, T&H Doolan is natuurlijk een zeer toeristische pub en was er dan ook live muziek. Grappig om te zien. Gewoon een paar gasten die aan een tafel zaten en typische Ierse muziek speelde. Heel plezant en gezellig.


Het schoolwerk gaat goed, ik heb al 15 syntheses gedaan en deze zijn bijna allemaal afgerond. Hopelijk verloopt alles deze week zoals gepland en kan ik dit hoofdstuk afronden en beginnen aan het belangrijkere werk. Omdat ik al zoveel syntheses heb gedaan was het van tijd moeilijk om te onthouden welk wat is en moest de mentor steeds herinnerd worden met wat ik bezig was. Maar deze vrijdag moest ik daar verandering in brengen. Een bestandje met tabel zou ons duidelijkheid moeten scheppen en voor de rest moest ik niets doen die dag. Na een halve dag, kwam mijn mentor kijken en kon hij zijn eigen ogen niet geloven. Hij was trots op mij dat het bestandje meer informatie bevatte dan hij verwacht had. Uiteraard werd zijn blijdschap gevolgd met een fist bump :P Hij vertelde me dat ik al zeer goed werk geleverd had en hij blij was met mijn komst. 

De grote reden waarom er twee neven waren afgekomen, was voor Paddy's day (Saint Patricks day) vorig weekend. Een Erasmus student hier in het gebouw had 2 bussen ingehuurd om met zen allen naar Dublin te gaan voor Paddy's day. Zaterdag om 8u vertrekken en die nacht (zondag ochtend) om 3u terug naar huis met de bus. Waarom om 3u en niet daar blijven? Wel in Ierland gaat alles dicht om 3u 's nachts. En daar blijven dat gaat niet tenzij je bijna een jaar op voorhand ergens een slaapplaats had geboekt. Maar voor 20 euro heen en weer konden we niet klagen. 
Paddy's day zelf was wel plezant, het is te zeggen niet alles was even plezant. Er was een parade in Dublin, heel mooi maar veel hebben er niet van kunnen zien. Te veel volk en iedereen wil op iemands schouder zitten waardoor de rest niets ziet. Voor de rest rustig rondgelopen, wat gedronken, veel mensen tegen gekomen en hier en daar een pub binnen gegaan. We zijn met 6 bij elkaar gebleven en dat was plezant want we waren allemaal Belgen :D Alleen was dat bij elkaar blijven niet altijd even gemakkelijk. Ik zal jullie lezers een tip geven: als je met één groepje wil blijven, neem geen rokers mee en zorg dat je altijd binnen in de pub blijft. We hebben veel verschillende pubs moeten doen juist door deze regel niet te volgen. De eerste pub was een zeer gezellige oude pub, we hadden geweldige zitplaatsen om naar de Rugby match te zien (Engeland tegen Ierland in de 6 Nations Cup) maar twee van onze kameraden mochten niet meer binnen omdat ze te zat waren. Goed, pintje leeg drinken en ergens anders heen gaan. De tweede pub konden we dan wel zonder problemen binnen en buiten, maar goed ook want de match was al begonnen. De derde pub was zalig, live muziek, we stonden voor het podium, veel dansen en kijken naar Irish dancing maar twee man ging roken buiten en eentje mocht niet terug binnen. Allee dan weer een andere pub zoeken. Vierde pub, zeer gezellig, uiteindelijk iedereen terug gevonden, zalige zit plaats, goede muziek, eentje gaat roken, mag niet meer terug binnen, "te dronken". Allee als enige nuchtere persoon ik terug naar buiten (vrij grote frustratie) kerel gaan halen en langs de andere ingang naar binnen. Allee iedereen blij en eindelijk rustig binnen zitten. Na een tijdje hadden we iemand al even niet meer gezien. Natuurlijk was die persoon naar buiten gegaan voor een sigaret en mocht hij niet terug naar binnen. *Zucht* 
Dan maar eens gaan zien. Voor ik naar buiten ga vraag ik aan de security of dat ik wel terug naar binnen mag, omdat mijn rugzak binnen ligt. "Ja", zegt hij "geen probleem." Ik probeer met onze kameraad langs de andere kant binnen te gaan, ik mag binnen, hij niet. Ik vraag waarom en ze zeggen dat zijn de orders van de chef. *Zucht* terug naar de andere kant dan maar. Daar mocht ik ineens niet meer binnen omdat ik met hun voeten aan't spelen was. Oops. Dan maar vragen of ik mijn rugzak mag gaan halen. "Je mag je rugzak gaan halen als er een andere security persoon met je mee gaat naar binnen." "Ok mij goed kan ik dan naar binnen?" "Nee er is voor de moment niemand dat me je mee kan." "Mag ik dan op het raam kloppen en tegen de rest zeggen dat we vertrekken?" "Ja dat mag." 
Ik ga naar het raam en besef dat ik langs de andere kant nog binnen mag. Hopla, zat ik terug binnen en vertelde de rest dat we moesten vertrekken omdat er eentje niet binnen mag en ik eigenlijk ook niet. Swoit, no hurry, ik wil nog een pintje. Halverwege mijn pintje (na zo'n 20 min) ziet de security guard me zitten terwijl ik juist naar hem keek en van men pintje dronk. Oops, bad call. "Ja mannen ik moet vertrekken, over 5 min buiten, dan gaan we naar een ander pub". Ondertussen stond er al een tweede security guard bij die andere en ze wezen recht naar mij. Even later moest ik dan naar buiten. Zonder problemen, zonder iets te zeggen, stond ik dan buiten bij de rest. 
Goed, volgende pub. De rokers roken nog snel een sigaret (4 van de 6 rookte), de niet rokers gaan naar binnen. Even later, maar allee waar blijven ze? Pfff zelfde verhaal, er mag er weer eentje niet binnen. 
Tussen alle frustratie en miserie door hebben we veel gelachen en ons geamuseerd. Ierland verloor zwaar tegen Engeland in de rugby maar Ierland heeft gewoon door gefeest :P
Paddy's day was heus een ervaring, zeker als je niet dronken bent en alles beseft!


Maar tijdens mijn verblijf hier in Ierland heb ik toch al wat verschillende bieren gedronken. Vreemd genoeg zijn de echte Ierse bieren niet gemakkelijk te vinden, zowel in de pubs als in de supermarkten. De meeste bieren zijn buitenlandse bieren van België, Nederland, Australië, Amerika, Denemarken, Duitsland, ... . En Cider is technisch gezien geen bier. 


Maar ik zal even kort wat uitleg geven over wat termen:
- Ale: is een gewoon biertje, maar warm gefermenteerd. Er vallen verschillende soorten onder, vaak te vergelijken met trappisten.
- Lager: is gefermenteerd op lage temperaturen en is je typisch Belgisch pintje (Stella, Jupiler, ...) 
- Stout: is een bier met geroosterde gerst of mout en zijn vaak sterke bieren
- Draught: is eendert welk bier van't vat. 
- Nitrogenated beer: bier dat ipv koolstofdioxide, stikstof heeft om belletjes te vormen. Dit zorgt voor de fijne kraag zoals te vinden op Guinness en Kilkenny. 


Echte Ierse bieren dat ik tot nu toe al dronk: 
- Guinness: een Dry Stout (dus meer koffie smaak) en lekker
- Harp: een gewone Lager en lekker
- Kilkenny: Irish Cream Ale, zeer lekker
- Smithwick's: Ireland's oldest beer, een Ale en is lekker
- o'Hara's: Irish Stout, en vond ik niet lekker, slechte nasmaak. 


Er zijn nog veel andere bekende Ierse bieren, maar je moet ze vinden. 


Zozo, groetjes vanuit Ierland.
Ik ga nog wat genieten van mijn dag vrijaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten