donderdag 21 februari 2013

Open source & Avogadro

Een tijdje geleden kwam mijn zus af met een lezing op Fosdem over "Tools for Computational Chemists". Uiteraard ben ik een al oor, zeker als het gaat over Open Source en Chemie. De lezing zelf ben ik niet gaan volgen omdat het waarschijnlijk toch over developing ging en ik daar geen snars van begrijp. 

Toch ben ik opzoek gegaan naar de inhoud en stootte op een leuke vondst. De personen die de lezing kwamen geven hadden een website genaamd Open Chemistry en daar vond ik veel informatie. Zij hebben ondertussen een programma geschreven, Avogradro, om molecules te tekenen, berekenen enz. 
"Avogadro is an advanced molecule editor and visualizer designed for cross-platform use in computational chemistry, molecular modeling, bioinformatics, materials science, and related areas. It offers flexible high quality rendering and a powerful plugin architecture.

Het is een geweldig programma en ik kan het alleen maar aanmoedigen om verder te doen. 

De meeste programma's waar je dit mee zou kunnen doen kosten stukken van mensen. Vaak krijg je die met korting als je werkt voor een bedrijf of zelfs stage doet maar dan nog kost het veel. 

Ik doe alvast mijn taak en dat is het woord verspreiden omdat veel chemici en vooral studenten onder ons dit wel kunnen gebruiken.  

Hier zijn enkele filmpjes om een beeld te krijgen wat je er mee kan doen:
- Voor de koffie junkies onder ons: het tekenen van een cafeïne molecule


Voor de meer (ingewikkelde) filmpjes en functies zoals voor energie-, frequentie-, optimalisatie-, single point, ... berekeningen (zaken die ik op school heb moeten doen) kan je hier terecht link.  

Voorbeeld: "A typical set of GAMESS calculations"
uitleg: "In this post I show the sequence of GAMESS calculations necessary to compute the free energy of the water dimer molecule at the B3LYP/6-31G(d)//PM3 level of theory. This notation means that the geometry and the free energy contribution is obtained with PM3, while the electronic energy is computed using B3LYP/6-31G(d) and the PM3 geometry. (By default the free energy is computed at 298.15 K and 1 atmosphere pressure.)"

Het is redelijk ingewikkeld, dus wil ik er niet eens aan denken om het uit te leggen. Misschien na mijn examens als alles goed verlopen is.

Groetjes

1 opmerking: