dinsdag 20 augustus 2013

Paardenbloemenwijn

zo zo, een hele tijd geleden besloot ik om eens paardenbloemenwijn te maken en ben toen bloemetjes gaan plukken. Ik was er wat laat aan begonnen (ergens in mei) maar er viel nog veel te plukken.





Op twee dagen tijd (zo'n 4-5 uur) plukte ik 2575 grammen paardenbloemen (de bloemen). Veel en vuil werk, dus als het een tip mag zijn draag handschoenen.
In juni heb ik dan de nodige voorbereiding genomen om er wijn van te maken. 


Het recept waar ik me op baseer: 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Paardenbloemenwijn - Vin de Pissenlit
Neem: 
  • 900 g paardenbloem-bloemen
  • 4 l kokend water
  • 500 g rozijnen
  • 3 sinaasappels met schil
  • 3 citroenen met schil
  • 1750 g poedersuiker (of een alternatief) 
Werkwijze:
  • overgiet de bloemen met kokend water en laat 24 uur trekken
  • zeef het vocht af
  • voeg de rest van de ingrediënten toe
  • laat onder deksel (of doek) 3 weken trekken en roer het geheel elke dag om
  • filter door een doek en laat nog drie weken fermenteren
  • giet in flessen en sluit pas af met een kurken stop na een dag (of twee)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer is er blijkbaar niet aan :P Dus beginnen maar:





De foto's spreken wel voor zich als je het recept leest. Het fermenteren gaat zeer goed want het borrelde en pruttelde de hele tijd in de ketel. Het rook al heel snel naar alcohol en de uiteindelijke smaak is best lekker alleen nogal straf (alcoholgewijs). Het is nog niet op punt maar daarom meet ik elke week of paar weken het suikergehalte of densiteit met een hydrometer en eventueel al het alcoholgehalte met een vinometer. 

So stay tuned for more interesting tales of dandelionwine in the making! 

groeten

3 opmerkingen:

  1. "dandelionwine" 'k vind dat fantastisch klinken. 'k vraag me af hoe dat proeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het klinkt echt leuk hé :P
      hij moet nog klaren en nog een beetje gisten maar hij proef zeer straf maar lekker!

      Verwijderen
  2. Ik heb hem in het voorjaar gemaakt. ben zeker van plan dit jaar meer te maken. Ik heb trouwens dandelion of dent de lion vertaald en hem leeuwentandwijn genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen